سوال اصلیه اینه که این همه قحطی و کمبود چرا تو عالم وجود داره و چرا عده ای باید از گرسنگی بمیرن و یا اذیت بشن؟
مگه خدا رزاق نیست؟ 

در جواب این سوال مهم باید توجه داشت که کمبود ها و قحطی هایی که در عالم وجود داره به خاطر وجود چند دلیله که توجه به اونها جواب این سوال رو روشن می کنه:

1)گاهى كمبودها جنبه كیفرى دارد، چنانكه قرآن در مورد كیفر بنى‏اسرائیل مى‏فرماید: (فبظلم من الّذین هادوا حرّمنا: به خاطر ظلمى كه یهود كردند، بخشى از خوردنى‏ها را بر آنان حرام كردیم.)( النساء : 160)

2)گاهى جنبه آزمایشى دارد(و لنبلونّكم بشى‏ء من الخوف و الجوع: ما از طریق گرسنگى و ترس و... شما را آزمایش مى‏كنیم.)( البقرة : 155)

3)گاهى جنبه تربیتى دارد: (فاخذناهم بالبأساء... لعلهم یتضرّعون: ما براى تضرّع و برگشت آنان به سوى خداوند، آنها را از طریق ناگوارى‏ها گوشمالى مى‏دهیم.)( الأنعام : 42)

4)گاهى نتیجه قهرى برخورد نادرست انسان با طبیعت و نقض قوانین طبیعی و انسانی ست، همچون تخریب جنگل‏ها، آلوده ساختن آب رودخانه‏ها و به هم زدن تعادل محیط زیست كه در طول زمان، مشكلات بسیارى از جمله قحطى را بدنبال مى‏آورد.
منابع:
1.المیزان
2.نمونه
3.نور