قلم چرا برادرم دوباره ناله میکند     د وباره درد را کجا ،کجا حواله میکند

معلم سلام (1)رضوان محدث پور )    نمره اضافی حق مسلم شاگردان ست.

قلم چرا برادرم دوباره ناله میکند     د وباره درد را کجا ،کجا حواله میکند

قلم معلم یاری گر وزارت بهداشت در  ترویج سلامت روح  .آنزیم تولیدی بدن  در وقت استرس را به خوک تزریق نمودنداو مرد حال با کودکانمان چه خواهد نمود؟  .  هر عملی که از تو سر میزند  .   کیفرش پشت در، در میزند .خدا: به عزت وجلالم سوگند هر حقی را ببخشم حق الناس را نمی بخشمسخنم فقط با قلم  بعضی از معلمان است. . لطفا حرفهایم را با استدلال در ادرسم نقد بفرمایید درتلگرامکانال baharefarhngi@  باعنوان کشکول فرهنگی ویا وبلاگم www.rezvan69.blogfa.comضمنا معلمی که می تواند در محضر خدا سوگند یاد کند مطلقا در حق شاگردش اجحافی ننموده و همه حقوق شاگردش وقوانین ارزشیابی را رعایت نموده و 11 مورد ذیل را رعایت نموده مخاطبم نیستنداینجانب  دبیر دینی  عربی  و قرآن  مقطع راهنمایی  با تجربه مدیرت این مقطع و با تجربه تدریس در همه مقاطع از راهنمایی  و دبیرستان عادی و غیر انتفاعی وشاهد  گرفته تا  دانشگاه و حوزه علمیه  و حتی  ضمن خدمت فرهنگیان  کاشمر  و دو سال مشاور در مدارس و بیش از 15 سال تجربه آموزش خانواده و انجمن اولیای مدارس که سینه ام مخزنی از درد دلهای اولیا ودانش اموزان ست  لذا حرف هایم  حرف یک خانم خانه دار نیست که بی اطلاع از مدارس باشد. گاهی قلم بعضی ها  نا خواسته وندانسته دیکتاتور می شود و آه از دل مظلومی خاموش برمی آورد و این آه گره هایی زیادی در زندگی ها ایجاد می کند که معمولا نمی دانیم ریشه ان گره کجاست امیدوارم مطلبم  گره گشا باشد . خدابه بصیرت فکری عملی خیلی از معلمان افرین می گوید.معلم همکارخداست. اما من تعصب شغلی ندارم تعصبم در بیان حرف حق است و زبانی که حق را نگوید به درد لیسیدن بستنی قیفی می خورد    علی (ع): در روی زمین رحم کنید تا آن که در آسمان است به شما رحم کند. شیطان انسان دل رحم را دشمن خود معرفی کرده و خدا انسان دل رحم را دوست دارد امام سجاد (ع) :یکی از گناهانی که نعمت را تغییر می دهد ظلم ست  و گناهانی که غم را زیاد می کند گناه کردن از روی دانایی ست و فرمود زیاده روی در باطل موجب رسوایی ادم میشود.وقتیخدا کلمه عفو را دو برابرکلمه مجازات در قران تکرارفرموده یعنی عفو مقدم بر مجازات است در حدیث از معصوم است که هرکس مسئولیت صد نفر را به عهده بگیرد روز قیامت دست بسته وارد محشر شود اگر با عدالت با زیر دستان برخورد نموده که دستانش باز وبهشتی شود و اگر نا عادلانه عمل کرده باشد دست بسته به جهنم پرتاب میشود. در تفسیر ایه 23 فرقان پیامبر(ص) در حدیثی مفصل اشاره فرمود اعمال صالحمان ،نماز وروزه مان   را فرشته ماموررحم و انصاف اجازه سعود به آسمان هفتم نمیدهد اگر آن روز بی انصافی ویا بی رحمی کرده باشیم .  بیایید این بیت 3و4شعر امام حسین (ع)  را هر روزبه خودمان القا کنیم .که فرمود   یا من بدنیا اشتغل * و غره طول العمل * والموت یاتی  بغتهَ والقبر صندوق العمل علی ع فرمود اگر ریسمان خسیسی گردن کسی افتاد او را به گناهان زیادی می کشاند پس باید حتی در نمره خسیس نباشیم 90 درصد دانش آموزان با نمره کم نه تنها انگیزه مطالعه بیشتر برای ترم بعد پیدا نمیکنند  بلکه یاس ونا امیدی  ناشی از ان موجب افت تحصیلی شان شده لطفا این اشتباه بزرگ را تصحیح کنید که بعضی مدیران معمولا ترم اول تعمدا نمرات را کم میکنند شعارشان این است که دانش اموز میترسد  برای ترم بعد بهتر درس می خواند این آزمایش غلط را  از کدام منبع علمی دریافت نموده اند روی چند هزار نفر آزمایش کرده اند من در تحقیقاتم جز یاس و افسردگی  که شوق وانگیزه مطالعه بیشتر را در او میکشد بین شاگردان چیزی ندیدم لطفا سلیقه شخصی را جایگزین کارشناسی  علمی نفرمایند   اینها دروغ عملی و ظلم است که پیگرد الهی دارد  دیدم که از بین چند نمره خوب کمترینش را در کارنامه مهر اول می گذارند که این سانسور ناعادلانه است وظلم  ضمنا امتحان اغازین یک خلاف قانون است که اپی دمی  اش کردند  و اولین استرس ورودی به روح دانش اموزی ست که شیرینی  شوق و ذوق تحصیل سال جدیدش را بدل به تلخی محض میکند.قرار ست  من و تو اینه صفات خدا باشیم و در راه مشابه خدا شدن قدم برداریم  مشابه خدا شدن که گناه نیست کلید درهای شادی وترویج شادی در دستان توست تو با هر بار نمره دادن میتوانی  شادی یا غم را تزریق کنی  روانپزشک اصلی تویی تو پزشک روح جامعه ای اگر تو بی رحم باشی جامعه بی رحم میشود اگر تو رحیم باشی جامعه رحیم میشود50 درصد بیماری های روحی و استرسها به نحوی به مدارس مربوط میشوداما وزارت بهداشت توجه ندارد   قلم ما فرصت زیادی برای  بهشتی شدن به ما میدهد ان را با بی انصافی و بی عدالتی  جهنمی نکنیم ای کاش ظلم هم اندازه دزدی قبیح بود همه معتقدند دزدی دزدی است چه کم چه زیاد. چه تخم مرغ و چه شتر دزدی کنیم هر دو دزدی است پس ظلم هم ظلم است چه یک نمره حقش را ندهیم چه کسی را بکشیم هر دو ظلم است گاهی تفنگ ظلم ما قلم یا زبانمان ست با یکی سرنوشتش را تغییر می دهیم با دیگری شخصیتش را درجمع می کشیم  ،عرب کشاورز را کافر مینامد چون دانه را زیر خاک پنهان میکند  و کافر را کافر می گوییم چون او هم حق را پنهان میکند در حالی که میداند حق چیست و من وتو هم هر وقت حقی را مخفی کنیم و دردلمان  بدانیم طرف حق دارد اما پنهان کنیم همان لحظه کافر شدیم چون لج کردیم و در تفسیر سوره نساء خدا فقط لجوج  را جهنمی میکند پس بعضی  وقت ها آدم لجوج   چند دقیقه کافر میشود  پس باید دقایق کافر شدنش را محاسبه کند و توبه کند  مبادا از دقیقه به ساعت تبدل شود یک معلمی خودش به معاون گفته بود برای اینکه دانش اموزمادرش را به اعتراض به مدرسه آورده نمره اش را کم دادم او کودک ابتدایی بود ایا این ظلم وبی رحمی  نیست؟وایا این قدمی در راه دیکتاتوری قلم نیست ؟. قلم معلم جهنم یا بهشتش را خواهدساخت  بعضی معلمان میگن اگر نمره ارفاقی بدیم  و 19 را 20 بدیم به انکس که واقعا خودش نمره 20 گرفته ظلم میشود این تفکر غلطی ست مگر شهید حساب شدن حضرت حر ظلم به شهدای کربلاست ؟ او با عفودر ردیف شهدای کربلا قرار گرفت  پس اگرشاگردی با بخشیدن نمره ، 20 شود هر گز ظلم به دیگری نیست چون  نمره 20 او سر جایش محفوظ ست و اگر او ناراحت شود  باید به او گفت یک فاجعه اخلاقی در وجودش در حال شکل گیری است او یا حسود ست یا بزرگواری و شاد شدن از شادی دیگران را یاد نگرفته او باید از شاد شدن همکلاسی اش لذت ببرد نه آنکه درد بکشد  رنجور شدن از شادی دیگران بیماری اخلاقی وقلبی را جوانه خواهد زد  باید به او گفت این لحظات یک ازمایش و تمرین است برای بزرگواری و کریم شدنش  شاید هم نمره ارفاقی حقش باشد به دلیل همسان نبودن شرایط شب امتحان او معلم خصوصی ورفاه داشته دیگری  نیم روز کار برای خرجی خانه کرده ویا شبی پر از استرس را گذرانده و فردا هر دو یک جور امتحان .دانش اموز با نمره بیست را تفهیم کنید که خدا عوض رضایت او را  که به نمره ارفاقی دوستش داده خواهد داد واین رضایتش نوعی تقواست   و اگر ادم تقوا داشته باشد خدا از جایی که گمان ندارد راه خروجی از بن بستها را روزی اش میکند که گمان نمی کرد.این قول را خدا در قران داده  بنده بارها دست خدا را دیدم و معجزه وار از بن بستهای بزرگی که سیاسیون ابر قدرت  برای مقالاتم  یا سخنرانی ام ایجاد کردند نجات یافتم معلم از همه لحظات کلاس، درس اخلاقی میتواند تولید کند . واما با این 11 دلیل ذیل بعضی از  معلمان باید   به شاگردان  3یا4 نمره بدهند  تا تسویه حساب همه  اجحاف حقهای احتمالی  که در حق شاگردان شده  بشود. ویا رایگان با تدریس خصوصی  جبران بنماید. 1/  شاید فن بیانم انقدر قوی نباشد که جان مطلب را انطور که باید وشاید به شاگرد منتقل کرده باشم  پس او طلبکار میشود 2  شاید  در طول سال غیبت غیر موجه داشته باشم3 یا زنگ تفریح ها در نه ماه با تاخیر کلاس رفتم که اگر با هر زنگ تفریح 5 دقیقه تاخیر کرده باشم شاگردم از من شرعا طلبکار خواهند بود و حقوقم هم  شبهناک میشود مگر انکه همه دقایق  را سر هم کنم و معادلش تدریس خصوصی کنم 4  ممکن است در مدرسه یا در اداره وسایل کمک اموزشی وجود دارد که من برای  تفهیم بهتر درس باید تلاش میکردم بدست بیارم و بکار ببرم  اما در تهیه ی ان کوتاهی کردم چون در ارزشیابی های معلمان قید شده معلم از انها استفاده کند و ممکنه من نکرده باشم 5/  ممکن  است سوالات امتحانی را کارشناسانه  طرح نکرده باشم که عدالت رعایت شده باشد  لذا نوع سوالاتم ممکنه  لطمه به نمره شاگردم زده باشد 6 شاید نوع سوالاتی که طرح کردم با زمانی که برایش وقت گذاشته شده شاگرد جواب دهد عادلانه نبوده باشه و اگر شاگردم وقت بیشتری میداشت یا دقیقتر کار شناسی میشد نمره بهتری میگرفت  7 وقتی شاگردم غیبت دارد  موجه است اما من موجه حساب نکنم و لطمه زده باشم نمره اش  را کم کرده باشم  حالا اخر سال باید جبران شود ونمره که حقش بوده را بدهم  /8بعضی وقتها در اثر بی نظمی در کلاس نمره ممکن است کم کرده باشم در حالی که انضباط سر کلاس ربطی به نمره ندارد و فقط مربوط به نمره انظباط است که کارنامه قید نموده پس حق کم کردن نمره نداشته ام اگر کم کردم حالا اخر سال باید جبران شود و نمره بدهم /9در وقت پرسیدن درس ممکن است وقت کافی در اثر عجله خودم به شاگرد ندادم و جواب را  در اثر عجله خودم شاگردم هول شده و نتوانسته کامل بدهد و نمره کم کردم در حالی که اگر زنگ تفریح زودتر به کلاس می امدم با عجله درس نمیپرسیدم و فرصت کافی برای جواب نمره اش را بهتر میکرد  / 10 /  هزاران دلیل  در زندگی فردی شاگردم ممکن است  باشدکه من خبر نداشتم و کوتاهی در شناخت مشکلات او داشته ام  و عدم توجه به تفاوتهای فردی موجب کم شدن نمره اش شده /11 با گوشی موبایل به تعداد دقایقی که در همه سال سر کلاس حرف زدم  و یا تاخیر داشتم باید یا با نمره جبران کنم  یا با تدریس خصوصی. و از عوامل حواسپرتی در حین اجرای امتحان که کم نیست و اجحاف زمانی امتحان وتداخل چند امتحان در یه روز فاکتور میگیرم( البته  باید حق را گفت در حق معلمان ابتدایی نیز اجحاف شده مگر انکه 7 سال زودتر از ما بازنشست بشوند  سختی  کار معلمان ابتدایی نامحسوس است  شنیدن کی بود مانند دیدن )

قلم چرا برادرم دوباره ناله میکند     د وباره درد را کجا ،کجا حواله میکند

معلم سلام (1)رضوان محدث پور )    نمره اضافی حق مسلم شاگردان ست.

قلم چرا برادرم دوباره ناله میکند     د وباره درد را کجا ،کجا حواله میکند

قلم معلم یاری گر وزارت بهداشت در  ترویج سلامت روح  .آنزیم تولیدی بدن  در وقت استرس را به خوک تزریق نمودنداو مرد حال با کودکانمان چه خواهد نمود؟  .  هر عملی که از تو سر میزند  .   کیفرش پشت در، در میزند .خدا: به عزت وجلالم سوگند هر حقی را ببخشم حق الناس را نمی بخشمسخنم فقط با قلم  بعضی از معلمان است. . لطفا حرفهایم را با استدلال در ادرسم نقد بفرمایید درتلگرامکانال baharefarhngi@  باعنوان کشکول فرهنگی ویا وبلاگم www.rezvan69.blogfa.comضمنا معلمی که می تواند در محضر خدا سوگند یاد کند مطلقا در حق شاگردش اجحافی ننموده و همه حقوق شاگردش وقوانین ارزشیابی را رعایت نموده و 11 مورد ذیل را رعایت نموده مخاطبم نیستنداینجانب  دبیر دینی  عربی  و قرآن  مقطع راهنمایی  با تجربه مدیرت این مقطع و با تجربه تدریس در همه مقاطع از راهنمایی  و دبیرستان عادی و غیر انتفاعی وشاهد  گرفته تا  دانشگاه و حوزه علمیه  و حتی  ضمن خدمت فرهنگیان  کاشمر  و دو سال مشاور در مدارس و بیش از 15 سال تجربه آموزش خانواده و انجمن اولیای مدارس که سینه ام مخزنی از درد دلهای اولیا ودانش اموزان ست  لذا حرف هایم  حرف یک خانم خانه دار نیست که بی اطلاع از مدارس باشد. گاهی قلم بعضی ها  نا خواسته وندانسته دیکتاتور می شود و آه از دل مظلومی خاموش برمی آورد و این آه گره هایی زیادی در زندگی ها ایجاد می کند که معمولا نمی دانیم ریشه ان گره کجاست امیدوارم مطلبم  گره گشا باشد . خدابه بصیرت فکری عملی خیلی از معلمان افرین می گوید.معلم همکارخداست. اما من تعصب شغلی ندارم تعصبم در بیان حرف حق است و زبانی که حق را نگوید به درد لیسیدن بستنی قیفی می خورد    علی (ع): در روی زمین رحم کنید تا آن که در آسمان است به شما رحم کند. شیطان انسان دل رحم را دشمن خود معرفی کرده و خدا انسان دل رحم را دوست دارد امام سجاد (ع) :یکی از گناهانی که نعمت را تغییر می دهد ظلم ست  و گناهانی که غم را زیاد می کند گناه کردن از روی دانایی ست و فرمود زیاده روی در باطل موجب رسوایی ادم میشود.وقتیخدا کلمه عفو را دو برابرکلمه مجازات در قران تکرارفرموده یعنی عفو مقدم بر مجازات است در حدیث از معصوم است که هرکس مسئولیت صد نفر را به عهده بگیرد روز قیامت دست بسته وارد محشر شود اگر با عدالت با زیر دستان برخورد نموده که دستانش باز وبهشتی شود و اگر نا عادلانه عمل کرده باشد دست بسته به جهنم پرتاب میشود. در تفسیر ایه 23 فرقان پیامبر(ص) در حدیثی مفصل اشاره فرمود اعمال صالحمان ،نماز وروزه مان   را فرشته ماموررحم و انصاف اجازه سعود به آسمان هفتم نمیدهد اگر آن روز بی انصافی ویا بی رحمی کرده باشیم .  بیایید این بیت 3و4شعر امام حسین (ع)  را هر روزبه خودمان القا کنیم .که فرمود   یا من بدنیا اشتغل * و غره طول العمل * والموت یاتی  بغتهَ والقبر صندوق العمل علی ع فرمود اگر ریسمان خسیسی گردن کسی افتاد او را به گناهان زیادی می کشاند پس باید حتی در نمره خسیس نباشیم 90 درصد دانش آموزان با نمره کم نه تنها انگیزه مطالعه بیشتر برای ترم بعد پیدا نمیکنند  بلکه یاس ونا امیدی  ناشی از ان موجب افت تحصیلی شان شده لطفا این اشتباه بزرگ را تصحیح کنید که بعضی مدیران معمولا ترم اول تعمدا نمرات را کم میکنند شعارشان این است که دانش اموز میترسد  برای ترم بعد بهتر درس می خواند این آزمایش غلط را  از کدام منبع علمی دریافت نموده اند روی چند هزار نفر آزمایش کرده اند من در تحقیقاتم جز یاس و افسردگی  که شوق وانگیزه مطالعه بیشتر را در او میکشد بین شاگردان چیزی ندیدم لطفا سلیقه شخصی را جایگزین کارشناسی  علمی نفرمایند   اینها دروغ عملی و ظلم است که پیگرد الهی دارد  دیدم که از بین چند نمره خوب کمترینش را در کارنامه مهر اول می گذارند که این سانسور ناعادلانه است وظلم  ضمنا امتحان اغازین یک خلاف قانون است که اپی دمی  اش کردند  و اولین استرس ورودی به روح دانش اموزی ست که شیرینی  شوق و ذوق تحصیل سال جدیدش را بدل به تلخی محض میکند.قرار ست  من و تو اینه صفات خدا باشیم و در راه مشابه خدا شدن قدم برداریم  مشابه خدا شدن که گناه نیست کلید درهای شادی وترویج شادی در دستان توست تو با هر بار نمره دادن میتوانی  شادی یا غم را تزریق کنی  روانپزشک اصلی تویی تو پزشک روح جامعه ای اگر تو بی رحم باشی جامعه بی رحم میشود اگر تو رحیم باشی جامعه رحیم میشود50 درصد بیماری های روحی و استرسها به نحوی به مدارس مربوط میشوداما وزارت بهداشت توجه ندارد   قلم ما فرصت زیادی برای  بهشتی شدن به ما میدهد ان را با بی انصافی و بی عدالتی  جهنمی نکنیم ای کاش ظلم هم اندازه دزدی قبیح بود همه معتقدند دزدی دزدی است چه کم چه زیاد. چه تخم مرغ و چه شتر دزدی کنیم هر دو دزدی است پس ظلم هم ظلم است چه یک نمره حقش را ندهیم چه کسی را بکشیم هر دو ظلم است گاهی تفنگ ظلم ما قلم یا زبانمان ست با یکی سرنوشتش را تغییر می دهیم با دیگری شخصیتش را درجمع می کشیم  ،عرب کشاورز را کافر مینامد چون دانه را زیر خاک پنهان میکند  و کافر را کافر می گوییم چون او هم حق را پنهان میکند در حالی که میداند حق چیست و من وتو هم هر وقت حقی را مخفی کنیم و دردلمان  بدانیم طرف حق دارد اما پنهان کنیم همان لحظه کافر شدیم چون لج کردیم و در تفسیر سوره نساء خدا فقط لجوج  را جهنمی میکند پس بعضی  وقت ها آدم لجوج   چند دقیقه کافر میشود  پس باید دقایق کافر شدنش را محاسبه کند و توبه کند  مبادا از دقیقه به ساعت تبدل شود یک معلمی خودش به معاون گفته بود برای اینکه دانش اموزمادرش را به اعتراض به مدرسه آورده نمره اش را کم دادم او کودک ابتدایی بود ایا این ظلم وبی رحمی  نیست؟وایا این قدمی در راه دیکتاتوری قلم نیست ؟. قلم معلم جهنم یا بهشتش را خواهدساخت  بعضی معلمان میگن اگر نمره ارفاقی بدیم  و 19 را 20 بدیم به انکس که واقعا خودش نمره 20 گرفته ظلم میشود این تفکر غلطی ست مگر شهید حساب شدن حضرت حر ظلم به شهدای کربلاست ؟ او با عفودر ردیف شهدای کربلا قرار گرفت  پس اگرشاگردی با بخشیدن نمره ، 20 شود هر گز ظلم به دیگری نیست چون  نمره 20 او سر جایش محفوظ ست و اگر او ناراحت شود  باید به او گفت یک فاجعه اخلاقی در وجودش در حال شکل گیری است او یا حسود ست یا بزرگواری و شاد شدن از شادی دیگران را یاد نگرفته او باید از شاد شدن همکلاسی اش لذت ببرد نه آنکه درد بکشد  رنجور شدن از شادی دیگران بیماری اخلاقی وقلبی را جوانه خواهد زد  باید به او گفت این لحظات یک ازمایش و تمرین است برای بزرگواری و کریم شدنش  شاید هم نمره ارفاقی حقش باشد به دلیل همسان نبودن شرایط شب امتحان او معلم خصوصی ورفاه داشته دیگری  نیم روز کار برای خرجی خانه کرده ویا شبی پر از استرس را گذرانده و فردا هر دو یک جور امتحان .دانش اموز با نمره بیست را تفهیم کنید که خدا عوض رضایت او را  که به نمره ارفاقی دوستش داده خواهد داد واین رضایتش نوعی تقواست   و اگر ادم تقوا داشته باشد خدا از جایی که گمان ندارد راه خروجی از بن بستها را روزی اش میکند که گمان نمی کرد.این قول را خدا در قران داده  بنده بارها دست خدا را دیدم و معجزه وار از بن بستهای بزرگی که سیاسیون ابر قدرت  برای مقالاتم  یا سخنرانی ام ایجاد کردند نجات یافتم معلم از همه لحظات کلاس، درس اخلاقی میتواند تولید کند . واما با این 11 دلیل ذیل بعضی از  معلمان باید   به شاگردان  3یا4 نمره بدهند  تا تسویه حساب همه  اجحاف حقهای احتمالی  که در حق شاگردان شده  بشود. ویا رایگان با تدریس خصوصی  جبران بنماید. 1/  شاید فن بیانم انقدر قوی نباشد که جان مطلب را انطور که باید وشاید به شاگرد منتقل کرده باشم  پس او طلبکار میشود 2  شاید  در طول سال غیبت غیر موجه داشته باشم3 یا زنگ تفریح ها در نه ماه با تاخیر کلاس رفتم که اگر با هر زنگ تفریح 5 دقیقه تاخیر کرده باشم شاگردم از من شرعا طلبکار خواهند بود و حقوقم هم  شبهناک میشود مگر انکه همه دقایق  را سر هم کنم و معادلش تدریس خصوصی کنم 4  ممکن است در مدرسه یا در اداره وسایل کمک اموزشی وجود دارد که من برای  تفهیم بهتر درس باید تلاش میکردم بدست بیارم و بکار ببرم  اما در تهیه ی ان کوتاهی کردم چون در ارزشیابی های معلمان قید شده معلم از انها استفاده کند و ممکنه من نکرده باشم 5/  ممکن  است سوالات امتحانی را کارشناسانه  طرح نکرده باشم که عدالت رعایت شده باشد  لذا نوع سوالاتم ممکنه  لطمه به نمره شاگردم زده باشد 6 شاید نوع سوالاتی که طرح کردم با زمانی که برایش وقت گذاشته شده شاگرد جواب دهد عادلانه نبوده باشه و اگر شاگردم وقت بیشتری میداشت یا دقیقتر کار شناسی میشد نمره بهتری میگرفت  7 وقتی شاگردم غیبت دارد  موجه است اما من موجه حساب نکنم و لطمه زده باشم نمره اش  را کم کرده باشم  حالا اخر سال باید جبران شود ونمره که حقش بوده را بدهم  /8بعضی وقتها در اثر بی نظمی در کلاس نمره ممکن است کم کرده باشم در حالی که انضباط سر کلاس ربطی به نمره ندارد و فقط مربوط به نمره انظباط است که کارنامه قید نموده پس حق کم کردن نمره نداشته ام اگر کم کردم حالا اخر سال باید جبران شود و نمره بدهم /9در وقت پرسیدن درس ممکن است وقت کافی در اثر عجله خودم به شاگرد ندادم و جواب را  در اثر عجله خودم شاگردم هول شده و نتوانسته کامل بدهد و نمره کم کردم در حالی که اگر زنگ تفریح زودتر به کلاس می امدم با عجله درس نمیپرسیدم و فرصت کافی برای جواب نمره اش را بهتر میکرد  / 10 /  هزاران دلیل  در زندگی فردی شاگردم ممکن است  باشدکه من خبر نداشتم و کوتاهی در شناخت مشکلات او داشته ام  و عدم توجه به تفاوتهای فردی موجب کم شدن نمره اش شده /11 با گوشی موبایل به تعداد دقایقی که در همه سال سر کلاس حرف زدم  و یا تاخیر داشتم باید یا با نمره جبران کنم  یا با تدریس خصوصی. و از عوامل حواسپرتی در حین اجرای امتحان که کم نیست و اجحاف زمانی امتحان وتداخل چند امتحان در یه روز فاکتور میگیرم( البته  باید حق را گفت در حق معلمان ابتدایی نیز اجحاف شده مگر انکه 7 سال زودتر از ما بازنشست بشوند  سختی  کار معلمان ابتدایی نامحسوس است  شنیدن کی بود مانند دیدن )