در سخنراني حضرت آيت ا... مصباح مطرح شد دشمن با حمله به ولايت فقيه اصل تشيّع را نشانه رفته است
دشمن با حمله به ولايت فقيه اصل تشيّع را نشانه رفته است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با هاديان سياسي سپاه پاسداران از سراسر كشور با اشاره به آيهاي از قرآن كريم اظهار داشت: خداوند متعال وعده داده است كه اسلام را به عنوان دين حق، بر روي زمين بگستراند؛ هر چند كساني باشند كه از آن اكراه داشته باشند.
آيت ا... محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به نهضت اسلامي كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامي، اثرات عميقي در كشور و جهان گذاشت؛ اثرات و بركات اين انقلاب به قدري فراوان است كه هنوز زود است درمورد آنها قضاوت شود، بلكه بايد سالها بگذرد تا ابعاد و ثمرات آن را بتوان بهطوركامل فهميد.
ايشان در ادامه با اشاره به اينكه همه اديان آسماني با آسيبها و آفتهايي همراه بودهاند، ادامه داد: غير از وجود دشمنان خدا و پيامبر، همواره كج فهميها و كج رويهايي در اديان به وجود آمده كه سبب پيدايش اختلاف در پيروان اديان شده است، و به همين دليل امروزه ميبينيم در مسيحيت و يهوديت، فرقهها و مذاهب گوناگون و شاخههاي مختلفي وجود دارند كه به عنوان نمونه ميتوان ديد كه فقط شاخه پروتستان در مسيحيت، شامل حدود پانصد فرقه است.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه چنين اختلافاتي ريشهها و عوامل گوناگوني دارد، ادامه داد: گاه اين اختلافات، ناشي از سوء برداشتها و برداشتهاي مختلف از دين است؛ اما همانگونه كه قرآن ميفرمايد، برخي از اختلافات ناشي از برتري طلبي و ظلم و ستم عدهاي بر ديگران است كه به صورت عمدي انجام ميشود.
ايشان با بيان اينكه در اسلام هم اين اختلافات بلافاصله بعد از رحلت رسول اكرم(ص) به صورت علني و آشكارا آغاز شد، خاطر نشان كرد: ريشه اختلاف در بين مسلمانان در نحوه جواب به اين سوال است كه چرا خداوند دين را نازل كرده و با نزول دين قصد برطرف كردن چه كمبود و نيازي را از بشر داشته است؟
اين استاد برجسته فلسفه اسلامي ادامه داد: عدهاي ميگويند انسان نيازهاي طبيعي و فطري را ميشناسد و براي رفع آنها اقدام ميكند، و اصل خداپرستي نيز نيازي فطري است كه دين، براي رفع اين نياز لطيف بشر است. بر اين اساس، دين ربطي به امور زندگي ندارد؛ بلكه تنها براي ارضاي ميل فطري انسان به خداپرستي نازل شده است؛ كه امروزه اين نگرش را سكولاريسم ميگويند.
حضرت آيت ا... مصباح يزدي ادامه داد: سكولاريسم دين را انكار نميكند، بلكه ميگويد، دين نبايد در كارهاي مربوط به دنيا، دخالت داده شود.
ايشان با بيان اينكه چنين گرايشي تقريبا در ميان پيروان همه اديان به وجود آمده است افزود: بسياري از شخصيتهاي معروف و مسؤول در كشور ما نيز به اين امر معتقد شدهاند و حتي آن را ترويج كرده و در كتابها و سخنانشان به صراحت بيان ميكنند كه دين اسلام هم بايد سكولار باشد، يعني سياست و اقتصاد و نظاير آنها ربطي به دين ندارد؛ بلكه بايد توسط رجال سياسي و اقتصادي كه در اين زمينه تحصيل كردهاند، اداره شود؛ وگرنه عالم ديني را چه به سياست و اقتصاد؟!
حضرت آيت ا... مصباح افزود: آنها معتقدند اينكه از دين توقع داشته باشيم روابط سياسي، اقتصادي، تجاري، ارتباطات و نظاير آن را بيان كند، توقعي بيش از حد و غير قابل قبول است؛ حتي برخي سكولارها ميگويند دين در روابط زن و شوهر و اعضاي خانواده نيز نبايد دخالت كند؛ بلكه آداب و رسوم و اقتضائات جامعه در هرزماني اين روابط را توجيه و مشخص ميكند. لذا ميبينيم در جوامع غربي زن و مردي كه در دو شهر مختلف زندگي ميكنند و تنها گاهي همديگر را ملاقات ميكنند، زن و شوهر به حساب ميآيند، كه متأسفانه اين امر در ايران نيز در حال مطرح شدن است.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه از روز رحلت پيامبر اكرم(ص)، سكولاريسم در اسلام ظاهر شد، ادامه داد: هنوز پيامبر(ص)، دفن نشده بود كه عدهاي در صدد تعيين جانشين براي او برآمدند؛ يعني معتقد بودند كه تعيين جانشين، امري غير ديني است و ربطي به دين ندارد! و لذا خودشان اقدام به تعيين جانشين پيامبر كردند. همين امر سبب شد كار به جايي برسد كه فردي با عنوان خليفه پيامبر(ص)، مشروب ميخورد و در حال مستي هم نماز ميخواند!
ايشان با اشاره به تعيين جانشين براي پيامبر(ص) توسط مردم، اظهار داشت: اين در حالي است كه هنوز از واقعه غدير خم، زمان زيادي نگذشته بود كه مردم آن را فراموش كرده باشند! حتي در ميان كساني كه علي(ع) را خليفه بعد از پيامبر(ص) ميدانستند، اختلاف بهوجود آمد، و حتي بين كساني كه دوازده معصوم را به عنوان امام قبول دارند، درباره موقعيت دين در عصر غيبت اختلاف وجود دارد و عدهاي معتقدند در چنين شرايطي وليفقيه مسؤوليت رهبري جامعه را بر عهده دارد، و عدهاي معتقدند كه زمان غيبت ربطي به دين ندارد و دين در اين زمينه چيزي نگفته است!
عضو خبرگان رهبري با اشاره به روايات متعددي در اين زمينه اظهار داشت: در حالي كه در روايات، مخالفت با وليفقيه در حد شرك با... عنوان شده است، عدهاي ميگويند حكومت اسلامي معنا ندارد و ما فقط امامت داريم كه آن هم محدود در ائمه معصومين(ع) است.
آيت ا... مصباح يزدي با اشاره به اينكه قبل از انقلاب، نيمي از احكام اسلامي كه مربوط به احكام اجتماعي است، مورد غفلت قرار گرفته بود، خاطر نشان كرد: خداوند به بركت سيدالشهدا(ع) بر ما منت نهاد و شخصي مانند امام خميني(ره) را بر ما ارزاني داشت تا اين بخش اعظم از اسلام را احيا كند؛ امام(ره) به ما فهماند كه اموري مانند نماز و روزه و حج و نظاير آنكه تمام اسلام دانسته ميشدند، تنها بخشي از احكام اسلام است كه مربوط به زندگي فردي ميباشد، و احكام اجتماعي فراواني نيز وجود دارد كه بايد به آنها پرداخت. ايشان افزود: تا قبل از نهضت اسلامي، مساله ولايتفقيه به صورت مستقل مطرح نميشد؛ هر چند در لابلاي كتب فقهي اشارههايي به آن شده بود، اما كسي كه بحث مستقلي از آن ارائه و بر آن ايستادگي كرد، و در عمل نيز براي تحقق آن تلاش نمود و دربرابر حكومت طاغوت مقاومت كرد، و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز بر گنجاندن اين اصل در قانون اساسي اصرار داشت، تنها امام خميني(ره) بود. اين مفسر قرآن كريم با اشاره به آيهاي از قرآن كريم، خاطر نشان كرد: عدهاي عليرغم اينكه به احكام اجتماعي اسلام علم دارند، اما به خاطر برتري طلبي و پست و مقام، آنها را كتمان ميكنند.
ايشان با بيان اينكه امتحان و ابتلاء به فتنه يكي از سنتهاي تغييرناپذير الهي است، اظهار داشت: مرگ و زندگي براي امتحان آفريده شده است؛ امروز نيز همه ما در معرض امتحان قرار داريم و بايد ببينيم آيا در راه خداوند ثابت قدم هستيم يا معتقديم بايد در عين حالي كه در راه خدا هستيم، گاهي با شيطان نيز راه بياييم!
حضرت آيت ا... مصباح افزود: امروز نظام اسلامي برپا شده است و قانون اساسي نيز بر اساس اسلام و ولايتفقيه نوشته شده است؛ حال نوبت ماست كه قدر اين نعمت را دانسته و امتحان خود را پس بدهيم؛ و اولين شرط امتحان اين است كه بدانيم چه كسي، چرا و چگونه ميخواهد آن را از ما بگيرد؛ و چگونه بايد از اين ميراث محافظت كنيم؟
ايشان با اشاره به اظهار نظر فوكوياما(از بزرگترين تئوريسينهاي آمريكا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي) اظهار داشت: دشمن ميداند كه بزرگترين خطر عليه آمريكا و غرب، اسلام است، و مهمترين گروه از مسلمانان نيز شيعه است، و در اين بين شيعيان خميني(ره) بيش از همه براي منافع غرب خطرناكاند. لذا از همان زمان برنامهريزي كردند كه براي مبارزه با انقلاب اسلامي بايد اين تشيع را از بين ببرند، و البته محور آن تشيع نيز ولايتفقيه است، كه بايد اول آن را تضعيف كنند. علامه مصباح يزدي ادامه داد: دشمن قصد دارد ابتدا با تضعيف ولايتفقيه و شخص وليفقيه زمينه را فراهم كند و كار بعدي آنها زمينهسازي براي حدف ولايتفقيه با رفراندوم است؛ لذا راهكارهايي هم براي تضعيف ارائه دادهاند!
ايشان با اشاره به اينكه نوك پيكان حملات دشمنان متوجه ولايتفقيه است، ادامه داد: دشمنان از طرفي سعي ميكنند با كساني كه فريب دادن آنها سادهتر است، ولايتفقيه را تضعيف كنند؛ از طرف ديگر نيز سعي ميكنند تا با بهدست آوردن نقطه ضعفي از شخص وليفقيه يا خانوادهاش، آن را بزرگنمايي كنند؛ البته خداند متعال به قدري اين بزرگ مرد را حفظ كرده كه دشمنان حتي يك نقطه ضعف كوچك هم نميتوانند از وي بيابند.
عضو خبرگان رهبري، نظام اسلامي و ستون اصلي آن يعني ولايتفقيه را ميراث امام خميني(ره) و هزاران شهيدي برشمرد كه براي حفظ آن جان خود را تقديم كردند، و خاطر نشان كرد: امروز بايد اولا آگاهي خود را بالا ببريم تا در برابر شبهات، اعتقادمان را از دست ندهيم، و در وهله بعد آنها را پاسخ داده و جوانان را نيز آگاه كنيم.
ايشان ادامه داد: مهمترين مسالهاي كه بايد نسبت به آن به جامعه آگاهي داد، همان چيزي است كه دشمن بيشترين هجمه را به سوي آن دارد، و آن مساله ولايتفقيه است كه امروز به عنوان ستون خيمه اسلام و عامل حفظ تشيع و اسلام است. حضرت آيت ا... مصباح يزدي با ذكر نمونههايي از تفاوت وضعيت ديني مردم در قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب، كساني كه روخواني قرآن را بلد باشند، بسيار كم بودند؛ چه برسد كه حفظ بوده و آن را عمل كنند؛ اما امروز حتي در مناطق محروم، حافظان قرآن كريم وجود دارند؛ و اين نعمتها به بركت ولايتفقيه است.
عضو خبرگان رهبري ادامه داد: مردم با شعار «به حكم خميني(ره)»، سينههاي خود را در برابر گلولههاي ارتش شاه سپر كردند؛ و اگر مردم از امام خميني(ره) به عنوان وليفقيه اطاعت نميكردند، اصلا نظام اسلامي تشكيل نميشد، و امروز نيز اگر مردم به نداي رهبري به عنوان وليفقيه لبيك نميگفتند، نظام اسلامي باقي نمانده بود.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينكه دشمن، روز به روز نسبت به كارآيي نظام مبتني بر ولايت فقيه آگاهتر شده و با هزاران توطئه به دنبال تضعيف ولايتفقيه است، ادامه داد: حتي افرادي در داخل به دنبال اين هستند كه از طريق قانوني و با عنوان نمايندگان خبرگان رهبري، زمينه رفراندومي براي كنار گذاشتن وليفقيه را آماده كنند؛ البته بايد توجه داشت كساني كه زمينه رفراندوم را فراهم ميكنند، براي بعد از آن هم برنامهريزي كردهاند؛ لذا توجه داشته باشيم كه خطر امروز خطر نظامي نيست، خطر فرهنگي و فكري است.
ايشان در پايان اظهار داشت: نسل آينده بايد اسلام را بشناسد و به صورت مستدل و مستند آن را بپذيرد، و شما به عنوان «هاديان» بايد خود را براي اجراي چنين مسئوليتي مجهز كنيد و توجه داشته باشيد كه امروز ستون فقرات اسلام، ولايتفقيه است.
به وبلاگ رضوان محدث پور خوش آمدید .تشکر از شما که اینجا تشریف آوردید از انتقاد مودبانه ات هرگز ناراحت نمیشم من یک خانم معلم ساده هستم گاهی نویسندگی هم می کنم ×××خدایا اصولگرا های خرماییی ما را خدایی کن تا هم خدا هم خرما نخواهند که اگر در هر عصری اینجور آدمها نبودند نه امام حسین تنها می شد نه امام حسن غریبانه صلح می کرد